Hétpettyes otthonovi 2. kisovisaim számára készült a fejlesztő foglalkozásokra, legyen áldás a számotokra! Képre kattintva letölthető
Állatnyomok a Bibliában c. sorozat feladatvázlatai letölthetőek a könyvre kattintva!
Itt a heti tervekkel találkozhatsz. (Az oldalt már nem fogom bővíteni, hiszen gyermekeim iskolás korba léptek. Ezért foglaltam össze egy könyvben az ötleteimet! Legyen áldás a számodra!)
A tervek 2 és 3 éves (ill. most már 3-4 éves) gyermekeim számára készülnek, ezt vedd figyelembe a tervezéseidnél!
Zárójelen belül a fejlesztési terület van feltüntetve
Rövidítések:
NM- nagymozgás
FM- finommozgás
B- beszéd
H/A- hallási észlelés (auditív percepció)
V- látási észlelés (vizuális percepció)
V- látási észlelés (vizuális percepció)
F- forma
VMK- vizuo- motoros koordináció (szem-kéz koordináció)
Szer- sorrendiség (szerialitás)
TS- testséma
Tak- tapintás (taktilitás)
Szám- számlálás
Szín- színek
L- lelki
Szer- sorrendiség (szerialitás)
TS- testséma
Tak- tapintás (taktilitás)
Szám- számlálás
Szín- színek
L- lelki
Jó tanácsok, megfontolnivalók:
- Az eszközök minősége nem utolsó szempont (pl. ceruzánál), de nem szükségesek drága felszerelések egy gyermek fejlődéséhez! Szerintem nincs értékesebb az általad készített játékoknál!
- A téma keretbe foglalja az egész hetünket, a feladatokat érdemes ebbe a keretbe beilleszteni (de ne legyen kényszeres). Ez a kerettéma fűzheti láncra, foglalhatja egybe a különböző feladatainkat. Pl.: A katicabogarak hátát pöttyök díszítik, mi is díszitsük pöttyökkel a lapon látható bogarunkat!
- Az irányított foglalkozások időtartama 45- 60 perc legyen! (2- 3 évesek számára bőven elég egyszerre)
- Lehetőleg délelőtt táblázzuk be a közös tevékenységeinket.
- Ne fojtsd el a kreativitásodat! Egy foglalkozás alatt sok ötlettel egészülhet ki a kész programunk!
- A gyermekek maguk után mindeg rakjanak rendet! (Ezt jó minél előbb megszokni)Nagyon hasznosak a kis zsákok, szépen lehet szortírozni benne a játékokat, eszközöket.
- A jutalmakat még mi felnőttek is szeretjük, a gyermekeknél is jó motiváló eszköz. (pl.: matrica)Szempontok a feladatok elvégzése közben:
- színezésnél a volnalhatárok betartás (vonaltól vonalig színezünk)
- színek gyakorlása
Projekt: Hétpettyes katicabogár (névadónk)
Tevékenység | Hétfő | Kedd | Szerda | Csütörtök | Péntek |
Mese, vers | Katinka egy napja c. mese | Katicabogár, ... | Katicabogár | Mese dramatizálása (B) | Katicabogár … |
Mozgás | Elrejtett csemege (Zizi) keresése (hideg- meleg) (H) Katica táplálkozása |
Leveleken röpgyakorlat (földre tett leveleken páros lábbal, lassan- gyorsan „végigröpködni” (NM) | „Gyűjtsd a pettyeket!” a hétfői napon festett pettyek összegyűjtése a megadott színek szerint (Szín) |
Katica- fogócska (NM) | Katicák röptetése- a csütörtöki napon elkészített kavicskaticák célbadobása |
Kézműves | Kartonpöttyök festése (FM) | Nagy katicán a pöttyök körberajzolása (F, VMK) | Katica színező (FM) Miből leszel kis bogár? - katica fejlődésének megbeszélése |
Kavicskaticák festése (FM) | Társasjáték: Melyik a gyorsabb? (Szín) |
Katinka egy napja c. mese
Az illatos réten újból reggel lett.
Katinka kinyitotta álmos szempilláit, megdörzsölte a szemét,
majd körbenézett. „Milyen csodálatos reggel van! Ragyogóan süt a Nap, a levegőt méhek
zümmögése tölti be. A kis szorgosak megtöltögetik kosárkáikat
a pihekönnyű virágporral. Hányszor fordulnak újra!"
Ahogy így
nézelődött Katinka, akkor jutott eszébe, hogy ideje volna
reggeliznie. Lassan felmászott az egyik finom csemegével telt
levélkére és falatozni kezdett. Ekkor valami különös nyöszörgés
ütötte meg a fülét. Talán valaki bajban van? Gyorsan felröppent
a levélkéről és körülnézett. Egy kis sárga katicát vett
észre, ahogy sírdogálva a kis szárnyait simogatta.
- Mi történt kicsi katicalány?-
kérdezte Katinka.
- Megsérült a szárnyam. Éppen
fel szerettem volna röppenni az egyik levélre, amikor egy szúrós
ág megsértette szárnyacskámat. Hogyan fogok így reggelit
gyűjteni magamnak? Nagyon fáj a szárnyam!
Katinka nem volt rest, nyomban
felajánlotta a segítségét.
- Ne bánkódj, segítek rajtad,
gyűjtök neked is finom csemegét.
Így két boldog katica falatozott
egymás mellett. Katinkát különös öröm töltötte el, hiszen
segített valakinek, akinek szüksége volt rá. (nagnus)
Katicás vers
Katicabogár,
ez a pettyes hát,
kicsi ízelt láb
gyönyörű alkotás! (nagnus)
Projekt: Falevél
Projekt: Falevél
Hétfő | Kedd | Szerda | Csütörtök | Péntek | |
Mese, vers, dal | Levélsors c. vers - őszi évszak jellemezői (B) |
Levéltánc- egy sündisznó beszámolója vers ism. |
Vers ism. | Marék Veronika: Kippkopp és Tipptopp c. mese elolvasása | Vers ism |
Kézműves | Levélnyomat gyurmán -tenyér- ujjlenyomat (TS) |
Krumplinyomda (leveles) -sorminta készítése (Szer) | Mi bújkál a levelek alatt? (téli álmot alvó állatok-B) sündisznó megformázása gyurma és hurkapálca segítségével |
Kisebb- nagyobb? Milyen a formája?
Lapon megkeresni a levelek körvonalát, ráhelyezni (V) |
Levélkép Szárított falevelek felragasztása a falra rögzített kartonfára (FM) - levelekre igeversek is kerülhetnek |
Mozgás | Falevelek gyűjtése, préselése - levelek színelváltozását megfigyelni (B) |
Falevelek tánca (egymás kezét megfogva jobbra- balra, guggolva,... körbejárni (NM) | Zenére mozgás (amíg szól a zene (dal: Ősz szele zümmög), addig futkározhatnak, ha elhallgat, azonnal meg kell állni- A, NM) | Játszótér (időjárás változásait megbeszélni) | Fatörzs karikáin (hiszen itt a fűtésszezon:) lépegetni
(Egyensúly gyak.) - Min ülnek a levelek? (fa részei: gyökér, törzs, ágak, levelek) |
Levélsors
Őszi levél didereg,
Ereje már fogyni kezd.
Fújdogál az őszi szél,
lekapja a levélkét.
Jobbra- balra ringatja,
végül a földre dobja.
Megpihen a levélke:
„Hótakaró, fedjél be!”
(nagnus)
Levéltánc- egy sündisznó
beszámolója
Arra ébredtem, hogy valahol kedves
zene szól. Mintha valaki táncot járna! Lassan körbenéztem, és
észrevettem, hogy a levelek körbe- körbe járják gyors táncukat.
A szél volt a tanítómesterük. Nem kellett noszogtatni őket,
könnyedén röppentek egyik helyről a másikra.
Az egyik levél kedvesen hívogatott,
álljak be én is közéjük, de én tiltakoztam: „Túl lassú
lennék, hasznomat nem vennék. Egyre fáradtabbnak érzem magam.
Fekhelyemet rendezgetem, hiszen hamarosan megpihenek.”
A falevél végig sem hallgatott, újra
a vidám társaságba penderült, és úgy járt körbe- körbe,
ahogy a szél diktálta az iramot. (nagnus)
Kérdések: Miért érezte fáradtnak a
sündisznó magát?
Hol készített fekhelyet?
Mi történhetett a táncikáló
levelekkel?
Téma: Alma
Almás vers
Alma, alma, piros alma
érik fenn a fán,
ha szereted, ha kedveled,
gyorsan mássz fel rá!
(nagnus)
Kukacmese
Egyszer volt, hol nem volt, élt 2 kukac egy almafán. Luca és Laca békésen éldegélt a maga rágta sárga almájában. Építgették, szépítgették kicsi otthonukat. De állandóan versenyeztek: kié szebb és takarosabb. Mikor Luca függönyt akasztott az ablakaira, akkor Laca faajtót csináltatott. Mikor Luca egy újabb járatot rágott magának, Laca antennát rakott az almára. Így ment ez heteken keresztül.
Egy nap Luca bekéredzkedett Lacához. Laca büszkén vezette be Lucát az otthonába. Kívül szépen, frissen volt mázolva a fal, a faajtón csillogott a lakk és az antenna is büszkén hajladozott a szélben. Luca csak ámult, mennyire gyönyörű itt minden. De mikor belépett, teljesen elképedt, minden csupa piszok és maszat volt. Bezzeg az ő háza patyolattiszta! A gyors látogatás után Luca is meghívta Lacát, hogy bemutathassa milyennek kell lennie egy tiszta lakásnak.
Laca másnap ellátogatott a Luca- lakba. Már az ajtóban észrevette, hogy milyen tisztaság van. Az ajtó fényesre törölve, de a hangja, fülsértő. Nyikorog a kenetlen ajtósarkok miatt! Belépve ínycsiklandozó illat fogadta. A frissen sült pogácsának még Laca sem tudott ellenállni. Milyen régen evett már ilyen jó falatot. Ahogy az asztal mellé készült leülni, megreccsent a szék lába, és Laca az asztal alatt találta magát. Ez felháborító, milyen vendégfogadás az ilyen, ahol minden recseg- ropog és törik, itt mindenre ráférne a javítás!
Lacának ekkor egy mentő ötlete támadt. Igen, felajánlja szakértelmét, segít rendbe hozni Luca hajlékát. Erre Luca sem maradt rest! Felajánlotta, hogy cserébe rendbe hozza a Laca- lakot, és fényesre, tisztára vikszol mindent.
Ettől a naptól kezdve nem azt nézte a két kukac, hogyan múlhatná fölül a másikat, hanem hogyan segíthetne a társának.
(A versengés témaköre egy kicsit elvont, de próbálkozhatunk vele, bizonyos szavak is ismeretlenek lesznek, de a szövegkörnyezetből megérthetőek, kikövetkeztethetőek)
Kérdések:
Hogy hívták a kukacokat? (Ez nem egy könnyű kérdés:)
Hogyan versenyeztek a kukacok?
Milyen Laca háza belül, mikor Luca meglátogatta?
Milyen volt Luca háza, bútorai?
Hogyan segítettek egymásnak?
Projekt: (Őszi) gyümölcs
Gyümölcssoroló
A kék szilva érik már,
körte, alma terád vár,
szőlőfürtből bor készül,
dióból beigli sül.
(nagnus)
Kompótmese
Téma: Alma
Tevékenység | Hétfő | Kedd | Szerda | Csütörtök | Péntek |
Mese, vers,dal | Alma, alma... c.vers | Kukacmese | vers ism. | vers ism. | vers ism. |
Kézműves | Almamagok gyűjtése (a kidobandó csutkákból)-FM Almamagokból alma formájának kiragasztása | Almalabirintus (Vezesd el Lucát Lacához!)- VMK | Félbevágott alma festéknyomata (FM) Almákat növekvő- csökkenő sorrendbe helyezni (V) | Almakép kiszínezése, majd felszeletelése (kirakó készítése)-FM Azonos- különböző (Melyik ugyanolyan mint az első? Színezz!)- V | Alma kivarrása cipőfűzővel (kartonból vagy fából) |
Extrák, mozgás | Almalé készítése (közös almamosás, darabolás) | Almachips (közös szeletelés) | Almás lepény (gyúrás, nyújtás, almareszelés) | Labdajátékok (=almajátékok)- célbagurítás, labdadobás gyak.- NM | Almagyűjtés bekötött szemmel (Gyere a hang után!)- A |
Almás vers
Alma, alma, piros alma
érik fenn a fán,
ha szereted, ha kedveled,
gyorsan mássz fel rá!
(nagnus)
Kukacmese
Egyszer volt, hol nem volt, élt 2 kukac egy almafán. Luca és Laca békésen éldegélt a maga rágta sárga almájában. Építgették, szépítgették kicsi otthonukat. De állandóan versenyeztek: kié szebb és takarosabb. Mikor Luca függönyt akasztott az ablakaira, akkor Laca faajtót csináltatott. Mikor Luca egy újabb járatot rágott magának, Laca antennát rakott az almára. Így ment ez heteken keresztül.
Egy nap Luca bekéredzkedett Lacához. Laca büszkén vezette be Lucát az otthonába. Kívül szépen, frissen volt mázolva a fal, a faajtón csillogott a lakk és az antenna is büszkén hajladozott a szélben. Luca csak ámult, mennyire gyönyörű itt minden. De mikor belépett, teljesen elképedt, minden csupa piszok és maszat volt. Bezzeg az ő háza patyolattiszta! A gyors látogatás után Luca is meghívta Lacát, hogy bemutathassa milyennek kell lennie egy tiszta lakásnak.
Laca másnap ellátogatott a Luca- lakba. Már az ajtóban észrevette, hogy milyen tisztaság van. Az ajtó fényesre törölve, de a hangja, fülsértő. Nyikorog a kenetlen ajtósarkok miatt! Belépve ínycsiklandozó illat fogadta. A frissen sült pogácsának még Laca sem tudott ellenállni. Milyen régen evett már ilyen jó falatot. Ahogy az asztal mellé készült leülni, megreccsent a szék lába, és Laca az asztal alatt találta magát. Ez felháborító, milyen vendégfogadás az ilyen, ahol minden recseg- ropog és törik, itt mindenre ráférne a javítás!
Lacának ekkor egy mentő ötlete támadt. Igen, felajánlja szakértelmét, segít rendbe hozni Luca hajlékát. Erre Luca sem maradt rest! Felajánlotta, hogy cserébe rendbe hozza a Laca- lakot, és fényesre, tisztára vikszol mindent.
Ettől a naptól kezdve nem azt nézte a két kukac, hogyan múlhatná fölül a másikat, hanem hogyan segíthetne a társának.
(A versengés témaköre egy kicsit elvont, de próbálkozhatunk vele, bizonyos szavak is ismeretlenek lesznek, de a szövegkörnyezetből megérthetőek, kikövetkeztethetőek)
Kérdések:
Hogy hívták a kukacokat? (Ez nem egy könnyű kérdés:)
Hogyan versenyeztek a kukacok?
Milyen Laca háza belül, mikor Luca meglátogatta?
Milyen volt Luca háza, bútorai?
Hogyan segítettek egymásnak?
Projekt: (Őszi) gyümölcs
Tevékenység | Hétfő | Kedd | Szerda | Csütörtök | Péntek |
Mese, vers,dal | Gyümölcssoroló c. vers | Befőttmese | vers ism. | vers ism. | vers ism. |
Kézműves | Ismerkedés a gyümölcsökkel Gyümölcsképek válogatása színek szerint (Szín) | A befőzés képkockáinak sorbatétele (Szer) Gyümölcsök körvonalának kirajzolása | Szőlőszüret lépéseinek megbeszélése, szőlőlé sajtolás szűrőn keresztül (must) Szőlőfürt kirakása korongokból- FM | Dióhéjból kicsi állatok készítése (katica, teknős)- FM | Alma kivarrása cipőfűzővel - ism. - FM Szilvamagból hangszer készítése (WC guriga segítségével) |
Extrák, mozgás | Látogatás, gyümölcsvásárlás egy hipermarketben | Elrejtett gyümölcsök megkeresése (V) | Gyümölcsök kitalálása tapintás útján (Tak) | Gyümölcsmemória (V emlékezet) Almakompót főzése (alma darabolása, fűszerezés, cukrozás, főzés) | Gyümölcssaláta készítése (gyümölcsök darabolása, keverése)- FM |
Gyümölcssoroló
A kék szilva érik már,
körte, alma terád vár,
szőlőfürtből bor készül,
dióból beigli sül.
(nagnus)
Kompótmese
Hol volt, hol nem volt, volt egyszer
egy nagy gyümölcsöskert. Ebben a kertben csodálatos gyümölcsök
termettek a fán. Almák, körték, szilvák, birsalmák várták a
gazda kedves pillantásait, de hiába. A gazda nagyon elfoglalt
ember volt. A földön mindenfele almák és szilvák hevertek
gazdátlanul.
A sárga körték összefogtak és
elhatározták, hogy nem engedik megbarnulni sárga ruhácskáikat,
nem hagyják megsavanyodni édes gyümölcslevüket. Amikor a
körték elérkezettnek látták az időt, leugráltak a fa ágairól,
és csendesen a konyhába osontak. Megkérték a hatalmas fazekat,
hogy álljon a csap alá, és töltekezzen meg vízzel, majd üljön
fel a tűzhelyre. A vízbe ugráltak a körték. Pancsoltak,
hancúroztak vidáman. Ahogy melegedett a víz, és telt az idő, a
kemény körték egyre lágyabbak lettek. Megkérték a szegfűszeget
és a fahéjat, hogy mártózzanak bele a vízbe. Majd a cukrot
hívták, hogy ugorjon fejest a fazékba. Mikor mindenki nagyot
pancsolt a vízben, az üvegeket szólították. Mindegyik körte
talált magának egy kényelmes helyet 1-1 üvegben. Eljött a
megpihenés ideje. Az üvegek halkan visszalopakodtak a kamrába,
majd boldogan foglaltak helyet a polcokon. De régen ölelték már
át a gyümölcsöket. Nagyon hiányoztak már.
A körtékre sokáig nem nyitott senki
ajtót. De egy hideg, februári reggelen a gazdaasszony különleges
ünnepre készülődött. Csodálatos illatok szálltak. A sült hús
illata a kamráig is elért. A gazdaasszony régen tett már ilyet,
de most jólesett egy pillantást vetnie a kamrába. Legnagyobb
meglepetésére, gyönyörű sárga körték mosolyogtak rá. „Ti
hogy kerültetek ide? Talán a szomszédasszony ajándékozott meg
veletek.” A körték hallgattak, nem árulták el titkukat. Az
asszony gondolt egyet, és a finom ebéd mellé, az asztalra tette a
körtekompótokat is.
A vendégek mindent jóízűen
megettek, de a kompótokat dicsérték a legjobban.
Talán megegyezhetünk mindannyian
abban, hogy milyen nagy kár lett volna a körtéknek komposztra
jutnia. A finom befőttek ünnepi ebéd ízét emelhették! (nagnus)
Tevékenység | Hétfő (vizes nap) | Kedd (vizes nap) | Szerda (vizes nap) | Csütörtök (légies) | Péntek (légies) |
Mese, vers,dal | Ki teremtette ez a világot? c. dal | Polipkaland | Mesefaragás (gyermekek mondanak el egy egyszerű, saját mesét)- B | dal ism. | dal ism. |
Kézműves | Ismerkedés az állatokkal Ki vagyok? (A)- képek segítségével Félbevágott halak (természetesen papírból:) párosítása (V) | Iránygyakorlatok a tengeres falvédőnkön (TO) Képkeret csigaházakkal díszítve, amelybe halas rajz is kerülhet (FM) | Kivágott állatfigurák rögzítése a lapon, majd a lap teljes lefestése (a kivágott elemek eltávolítása után körvonalaiban ismerhetőek fel az állatok)- FM | Lepke egyik oldalát temperapöttyökkel díszítjük, majd a lepkét félbehajtjuk, így tükrösen szimmetrikus mintát kapunk, hurkapálcára rögzítve már reptethetjük is a kis rovart (FM) Melyik rovar szárnya? (különböző szárnyminták megnevezése- pl.: katica-, krumplibogár, ....)- V | Vízpart készítése- egy kis tálba csigaházak, kagylók kerülhetnek, körülötte gyurmába szúrt nádas, hurkapálcára rögzített rovarok repkedhetnek (FM) |
Extrák, mozgás | Séta- csigaház, kagyló gyűjtése (NM) Tengeri szivacs szemléltetése | Kis polipként pakolgatni kézzel- lábbal a magzsákokat (NM) | Lufihalak készítése (papír uszonyokkal) majd "úsztatása a levegőben"- NM, FM | Lepkeverseny (Ki a gyorsabb?), lepkefogó (nem hálóval:) | Kedves játék ismétlése |
Jónás történetét kapcsolhatjuk a Bibliából a heti témához.
Ki vagyok?
Szúrós a bundám,
ellenségem utál. (tengeri sün)
Vízben élek,
nyolc karom átölel téged. (polip)
Kemény páncél hátamon,
barna foltok házamon. (teknős)
Szeretem a halakat,
vígan élek víz alatt.
Fát hordok össze,
éles fogam a fejsze. (hód)
Nagy a termetem,
szeretem a kenyeret.
Sokat hozzál, kérlek,
jóllakhassak végre! (víziló)
(nagnus)
Ki teremtette ezt a világot? (ötletek a dal kiegészítéséhez)
Ki teremtette a kis polipot,
nyolckarú polipot, nyolckarú polipot?
Ki teremtette a kis polipot?
Atyánk, Istenünk.
Ki teremtett a nagy bálnát,
az óriás bálnát, az óriás bálnát?...
Ki teremtette a kék delfint,
palackorrú delfint,....?
Ki teremtette a vízi siklót,
vízben élő siklót,...?
Ki teremtette a zöld békát,
zöld levelibékát, ...?
Polipkaland
Élt a tenger fenekén egy szomorú polip. Mindig meggyűlt a baja a karjaival. Úgy érezte, hogy mindig csak útban vannak a mindenirányba nyújtózkodó végtagok. Miért van szükség nyolcra, hiszen az embereknek is csak kettő van?
Egyik nap nagy baj történt. Sürgető hangokat hallott. A bohóchal hívogatta. "Kérlek segíts, most bújtak ki a kicsinyeim. Az egyik éhes, a másodiknak kaland kéne, a harmadikat át kell pelenkázni, a negyedik csak siránkozik, az ötödik mesét szeretne, a hatodik fél és biztatást keresne, a hetedik játszani szeretne, a nyolcadik csak az anyjáért versengne. Nem tudom, melyikhez szaladjak. Hisz mindegyiknek én vagyok az anyja!"
A polip gyorsan karjaiba vette a dolgot.
Az elsőt kanállal etetgette, a másodikat magához vette, a harmadikat tisztába tette, a negyediket karjaira vette, az ötödiknek olvasgatott, míg a hatodiknak biztatást adott, hetedikkel kergetőzött. A kis nyolcadik, végre, az anyja uszonyai közé bújhatott.
Míg a kis bohóchalnál segédkezett, akkor jött rá, hogy igazi kincs nyolc karja. Amire már a bohóchalnak nem futotta, ő könnyűszerrel megoldotta.
Így te se siránkozz, adj hálát mindenért! (nagnus)
Projekt: Állatok 2.
*Szaitzné Gregorits Anna: Világunk hangjai c. kazetta alapján
Téma: Tanya (farm), ahol éltünk
Egyszervolt Budán kutyavásár (népmese)- videó
Különleges ajándék
Zöld orr
Felhasznált irodalom:
Projekt: Állatok 2.
Tevékenység | Hétfő (légi) | Kedd (szárazföldi vadak) | Szerda (szárazföldi vadak) | Csütörtök (szárazföldi háziak) | Péntek (szárazföldi háziak) |
Mese, vers,dal | Mondd, ki a dzsungel királya? c. dal | La Fontaine: A holló és a róka | Dal ism. | Dal ism. | Dal ism. |
Kézműves | Költöző és áttelelő madaraink (képnézegetése) Játék Zizivel vagy gabonapehellyel (madárként csipegetünk) (számolni, színek szerint válogatni, felfűzni, szívószállal felszívva gyűjtögetni, hurkapálcára felszúrni vagy pálcák között összecsípve megfogni)- FM | Melyik állat hangja? *- A Melyik állatra gondoltam?- A Állatos nyomda készítése dekorgumiból és kupakból- FM | Melyik állathoz tartozik? (sörény, ormány, csíkok, hosszú nyak, szarv, tüskék, háló, ...)- V Kirakó- V | Melyik állat hangja? *- A Termésállat készítése (makk, gesztenye, levél, fogvájó) | Képválogatás- rendszerezés (vízi, szárazföldi, légi)- V Álarc készítése |
Extrák, mozgás | Rajzos madáretetőbe magvak beragasztása- FM | Állatok mozgásának utánzása (pók, strucc: két kar összekulcsolva felfele nyújtózkodik, teve: négykézlábbal felemelt popsival járni, béka, …) NM | Magzsákkal egyensúlygyakorlatok- NM | Lepkeverseny (Ki a gyorsabb?), lepkefogó (nem hálóval:) | A tehéntől finom tejet kapunk, amelyből madártej készíthető |
*Szaitzné Gregorits Anna: Világunk hangjai c. kazetta alapján
Melyik állatra gondoltam?
Bozontos sörény
az állatok királyának fején.
(oroszlán)
A sivatagban élek,
két púpot cipelek. (kétpúpú teve)
Kövek között bujkálok,
hosszú farkamra vigyázok. (gyík)
Föld alatt alagutakat fúrok,
a kertbe kupacokat túrok.
Sokat mérgelődik a kertész,
pedig nagy hasznomat venné!
Megeszem a haszontalan gyökérrágókat,
a talaj is vidámabb lesz utánam.
(vakond)
Szorgalmasan gyűjtögetünk,
konyhádba morzsát szedegetünk.
(hangya)
Hosszú nyakammal égig érek,
lombos fák levelén élek. (zsiráf)
Szúrós vagyok,
mindenkit távol tartok. (sündisznó)
Hátamon a házam,
így sose fáztam. (csiga vagy teknős)
(nagnus)
Téma: Ruházat
Egy pulóver utazása
Egy kedves, szőke kislányhoz tartozom. Én melengetem hideg őszi estéken. Szeret engem, sokszor dicsér szép mintáimért, színemért. Egy bordó pulóver vagyok, kézzel kötött a mama, nem hiába szeret az unoka! Hosszú időt vett igénybe, míg a kötőtűn ficánkoltak a szemek. Egy sima, egy fordított. Lassan szaporodtak a sorok, a kislány nap mint nap megsimogatott. Várta már a pillanatot, hogy magára vehessen, ölelhessen. Elérkezett a nagy nap. A kötőtű csattogása elhalkult, és a kislány kacagása töltötte be a szobát.
A kislány mindenhova magával vitt. Még a meleg szobában is magán tartott. Velem evett, nem szívesen vált meg tőlem. Egy nap megtörtént a baj. Rám csurrant a pudingkrém. Az a ragacsos lé, rám tapadt. Ezen még a nedves szivacs sem segített. Anya így betett a szennyes kosárba. Ennél büdösebb, sötétebb helyen még nem jártam. Az az iszonyatos szag! Egy pisis gatya mellett kellett beérjem. De egy reggelen a gazdaasszony kivett, mosógépbe helyezett. Pancsolás. Tudjátok, hogy mit jelent a lubickolás illatos mosóporos vízben? Jól esett, csak kár, hogy egyszer vége lett. Aztán jött a teregetés. Jujj, a csipesz úgy megcsípett. Még most is érzem a csípés helyét. A melengető napsugár megszárított, langyos szellő játszadozott velem. Aztán szépen összehajtogattak, és egy sötét, de tiszta, rendes helyre hajtogattak be. Nagyon vártam, hogy újra kézbe vegyenek. Szerettem volna látni újra a kislány kacaját, érezni selymes simogatását. El is jött a várva várt pillanat, ismét a kislány vett a karjaiba. És minden kezdődött elölről.
(nagnus)
Téma: Járművek
Téma: Ruházat
Tevékenység | Hétfő | Kedd | Szerda | Csütörtök | Péntek |
Mese, vers,dal | Ne aggodalmaskodjál c. dal | Egy pulóver utazása c. mese vagy Kisvakond nadrágja | Dal ism. | Dal ism. | Dal ism. |
Kézműves | Ismerkedés az anyagokkal (különböző anygok párosítása bekötött szemmel)- Tak | Hogyan készül a ruha? (szövőkereten fonal szövése)- FM | Varrás (ismerkedés tűvel- cérnával)- FM | Esős kép színezése (csizma, esernyő, esőkabát- őszi évszak kellékei)- FM, Szín | Találd ki, melyik ruhára gondoltam?- A Pólófestés (textilfilccel vagy festékkel) |
Extrák, mozgás | Gyakorlás jobbos- balos ruhaneműkkel (csizma, cipő, papucs, nadrág, zokni, póló,...) "Vedd fel a bal papucsod" -TO | Öltözés- vetkőzés gyakorlása (cipőfűző, cipzár, póló,...)- NM, FM, önállóság | Tilda nyuszi öltöztetése évszakok szerint- NM, ismerkedés az évszakokkal | Bekötött szemmel felismerni a ruhafajtákat- TK Melyik testrészt melegítik?- TS | Cipőfűzés ismétlése- FM |
Egy pulóver utazása
Egy kedves, szőke kislányhoz tartozom. Én melengetem hideg őszi estéken. Szeret engem, sokszor dicsér szép mintáimért, színemért. Egy bordó pulóver vagyok, kézzel kötött a mama, nem hiába szeret az unoka! Hosszú időt vett igénybe, míg a kötőtűn ficánkoltak a szemek. Egy sima, egy fordított. Lassan szaporodtak a sorok, a kislány nap mint nap megsimogatott. Várta már a pillanatot, hogy magára vehessen, ölelhessen. Elérkezett a nagy nap. A kötőtű csattogása elhalkult, és a kislány kacagása töltötte be a szobát.
A kislány mindenhova magával vitt. Még a meleg szobában is magán tartott. Velem evett, nem szívesen vált meg tőlem. Egy nap megtörtént a baj. Rám csurrant a pudingkrém. Az a ragacsos lé, rám tapadt. Ezen még a nedves szivacs sem segített. Anya így betett a szennyes kosárba. Ennél büdösebb, sötétebb helyen még nem jártam. Az az iszonyatos szag! Egy pisis gatya mellett kellett beérjem. De egy reggelen a gazdaasszony kivett, mosógépbe helyezett. Pancsolás. Tudjátok, hogy mit jelent a lubickolás illatos mosóporos vízben? Jól esett, csak kár, hogy egyszer vége lett. Aztán jött a teregetés. Jujj, a csipesz úgy megcsípett. Még most is érzem a csípés helyét. A melengető napsugár megszárított, langyos szellő játszadozott velem. Aztán szépen összehajtogattak, és egy sötét, de tiszta, rendes helyre hajtogattak be. Nagyon vártam, hogy újra kézbe vegyenek. Szerettem volna látni újra a kislány kacaját, érezni selymes simogatását. El is jött a várva várt pillanat, ismét a kislány vett a karjaiba. És minden kezdődött elölről.
(nagnus)
Téma: Járművek
Tevékenység | Hétfő | Kedd | Szerda | Csütörtök | Péntek |
Mese, vers,dal | A hétfői utazás élményeinek megfogalmazása- B | Indul már a vonat c. dal | Dal ism. | Dal ism. | |
Kézműves | Járművek hangjainak felismerése- A (Világunk hangjai) Pontok összekötése, járművek megnevezése, kiszínezése- VMK | Vonalkövető feladatok (autók- utak)- VMK Autóval iránygyakorlatok (Parkolj a garázsba! Kerüld meg a fát! Állj a garázs jobb oldalára!...)-TO | Mi hiányzik? (autókerék, repülőszárny...)-V Alternatív közlekedési eszközök megformálása gyurmából (szamár, ló...)-FM | Szétválogatni a járműveket: légi, szárazföldi, vízi- Főfogalom, B Autókészítés újrahasznosítással- FM | |
Extrák, mozgás | egy nagy autós kirándulás Vésztő- Mágorra (egy kis nosztalgia, látogatások, találkozások) | Autós torta készítése édesapa szülinapjára | Kerékpár, kismotor, roller... verseny, vagy akadálypályás feladatok- NM |
Téma: Tanya (farm), ahol éltünk
Tevékenység fajtái | Hétfő | Kedd | Szerda | Csütörtök | Péntek |
Igevers | Most, amikor halljátok szavát, ne keményítsétek meg szíveteket! Zsolt 95,7-8 | ||||
Ének | Kimegy a magvető... Gryllus Vilmos: Traktor |
||||
Képességfejlesztés | Babmag ültetése-
Mi szükséges a fejlődéséhez? B Növekedés imitálása- NM Traktorok a tanyán (szántás-vetés-aratás- könyvnézegetés)-B |
Háziállatok hangja (Világunk hangjaiból)-A Állatmemória-V |
Állatos háztartási keksszel válogatás, rendszerezés,
számlálás (pl. négylábúak, madarak,...)-B, Matek |
Állatos képpárosító-V Mondatalkotás képről-B Igaz-hamis állítások-B |
Színező- Szín Növekvő- csökkenő sorrendbe tenni a traktorokat- V (Kisebb-nagyobb előkészítése -Mat.) |
Extra | Pudingfőzés, amelyet a keksszel lehet megenni | Kicsi piros traktor: Aratás (mesenézés) | Társasjáték (ismétléssel egybekötve) |
A mozgás szükségszerűségére is csak nagy lassan jövök rá. Télen nehezebben adja magát, hogy kimozduljunk, túl hívogató a meleg szoba.
Míg kisebbek voltak, és nem költöztünk ide, szükségszerű volt, hogy mindennap kabátot vegyek, és fél vagy egy órára kimenjek velük a szabadba. Most itt az udvar, gondoltam, könnyebb lesz, csak kiküldöm a szépen felöltöztetett gyermekeket. Helyette, nem szívesen mennek ki egyedül, legszívesebben velem lennének. Így most egy kis átszervezést igényel a napom, hiszen szükségszerű a kimozdulás.
Miért ez az újévi témánk? Mert nagyon közel áll a szívünkhöz. 5 hónappal ezelőtt költöztünk el egy tanyáról, amely a szívünkhöz nőtt. Egyébként is nagyon szeretjük az állatokat. Most egy kicsit nosztalgiázni szeretnénk.
A feladatokat, ötleteket erről az oldalról töltheted le.
Téma: Egyik kedvencünk, Micimackó és barátai
Téma: Halak
Színezés vers szerint:
Nincs lázam,
csak piros a hátam.
Fejem zöld,
meg ne lepődj!
Farkam lila, nem csoda,
hisz az ajtó csípte oda!
Uszonyom sárga,
melynek van párja.
Hasam kék,
ne késlekedjél!
(nagnus)
Megjegyzés: Nem hittem volna, hogy ekkora örömet tud okozni egy kis üvegmatrica. Napokig megálltak a munkájuk mellett és gyönyörködtek benne. Azt sem gondoltam volna, hogy velük is lehet használható matricákat készíteni:)
Új sorozatunkat követheted nyomon. Az olvasás előkészítésében fontosnak találtam az alapképességek megalapozását. Végül a Lexi mellett tettem le a voksom.
Egy kis kiegészítéssel próbáltam mozgalmasabbá és sokrétűbbé tenni.
Téma: Egyik kedvencünk, Micimackó és barátai
Tevékenység fajtái | Hétfő | Kedd | Szerda | Csütörtök | Péntek |
Igevers | Mindig szeret a barát, de testvérré a nyomorúságban válik. Példabeszédek 17, 17. | ||||
Ének | Halász Judit: Micimackó | ||||
Képességfejlesztés | Hópelyhes színező- F | J-B oldali testrészek gyak. ("Micimackó mondja:..."= "Simon mondja:...")- TO Kakukktojás, iránygyak. fl-TO Memória- V | Meseírás- B Alapformák letapogatása (lepedőre kivarrt fonalformák)-F Logikai készlet (szín, forma, azonos-különböző)-F, szín | Azonos- különböző fl. V Színező alapformákkal F Tigris ugra- bugra (egyláb, párosláb...) NM | Micimackós számoló (1-5ig) Szám Krumplinyomda (alapformák) F |
Extra | Dicséret táblánk elkészítése | Micimackós öltöztetős játék FM | Micimackó kalandjai mese |
Téma: Halak
Tevékenység fajtái | Hétfő | Kedd | Szerda | Csütörtök | Péntek |
Igék | A nagy halfogás, 5 kenyér és 2 hal története | ||||
Ének | Karsai Gizella: Bocsoda (halas dala) | ||||
Képességfejlesztés | Színezés vers szerint- B, A Gyurmázás-FM | Mese illusztrálása-V, B (szövegért.),FM Lufihal úsztatása (cél: ne essen le) NM | Melyik hal a testvérem? (párosító)-V Hal varrogatása (2 filchal összeöltése) FM Halfogó (mágneses)- VMK | Hal-dal Gizellától-A Akvárium készítése cipős dobozból FM | |
Extra | Közös utazás édesapával | Halkonzerv (sajnos, nem nagy a sikere:( | Üvegmatrica készítése |
Színezés vers szerint:
Nincs lázam,
csak piros a hátam.
Fejem zöld,
meg ne lepődj!
Farkam lila, nem csoda,
hisz az ajtó csípte oda!
Uszonyom sárga,
melynek van párja.
Hasam kék,
ne késlekedjél!
(nagnus)
Megjegyzés: Nem hittem volna, hogy ekkora örömet tud okozni egy kis üvegmatrica. Napokig megálltak a munkájuk mellett és gyönyörködtek benne. Azt sem gondoltam volna, hogy velük is lehet használható matricákat készíteni:)
Új sorozatunkat követheted nyomon. Az olvasás előkészítésében fontosnak találtam az alapképességek megalapozását. Végül a Lexi mellett tettem le a voksom.
Egy kis kiegészítéssel próbáltam mozgalmasabbá és sokrétűbbé tenni.
Csabay Katalin: Lexi
foglalkozás tervezet
|
|
Hétfő | Jobb-bal
oldali testrészek gyakorlása (szív-kéz hurkapálcán, mint segédeszköz)-TO Feladatlap 5-6. Gyakorlólap 62. Párosító memória- VM |
Kedd | Fent-lent
röptetni a hurkapálcára rögzített katicabogarat- NM, TO Testem részletezem c. vers megtanulása- TS A holló és a sajt c. vers meghallgatása, mesélés kép alapján- B Feladatlap 7-9. Gyakorlólap 62. folytatása |
Szerda | Jobb-bal
oldali testrészek megmutatása a gyermekek vezetésével- TO Testem részletezem c. vers gyakorlása- TS, AM Feladatlap 10-12. (beosztva a két gyermek között a feladatokat) Formák átismétlése, tapintós formapárosító- TK, F |
Csütörtök | Képsor
megfigyelése után emlékezetből kitenni a látottakat- VM (3-5 elemszámig) Testem részletezem c. vers gyakorlása- TS, AM Feladatlap 13-14.- Szer. Gyakorlólap 63.- 3. Melléklet Anyák napi igevers gyakorlása |
Péntek | Könyvtár, játszótér |
Csabay Katalin: Lexi
foglalkozás tervezet 2.
|
|
Hétfő | Lufi
„halak” úsztatása J-B kézzel-lábbal- NM, TO Testem részletezem c. vers gyakorlása- TS Fl. 14.- ismétlés (sorok-Szer.) Fl. 15-16., Gyakorlólap 63. (3. Melléklettel)-VMK Anyák napi igevers gyakorlása Halak újra, de már szabadon úszkálgatnak |
Kedd | Babzsák
dobása J-B kézzel (2 kézzel elkapni)- NM, TO TS vers ismétlése Fl. 17-18. (hangfelismerés, emlékezetből való felidézése- auditív differenciálás és memória, furulyával mély-magas hangok megkülönböztetése) keresztyén gyermekdalok felismerése furulya segítségével- AD |
Szerda | Séta a halas tavak körül |
Csütörtök | Gyufaskatulyából
3 szintes fiókos szekrény készítése (gyufa bevonása
papírral, majd egymáshoz ragasztása), felső-középső-alsó
gyakorlása kavicsokkal, amelyeket a fiókokba kellett
belehelyezni- FM, TO Fl. 19-21. (padlás, szobák és a pince szintje) |
Péntek | Pihenő :) |
Csabay Katalin: Lexi
foglalkozás tervezet 3.
|
|
Hétfő | Pálcikákból
vonatkocsik kirakása „Szálljon be 2 utas (1-1 korong) az első kocsiba, a későn érkező éppen csak az utolsó kocsira tud felugrani...”-elöl,hátul,középen- TO - számlálás- Mat. Fl 25-26. (a hangok beazonosítása egy szón belül még nehéznek bizonyult) Szívecskés logico (a szó elején és végén hallható hangok beazonosítása- A |
Kedd | Csörgőhangszerekkel,
dobbal éneklés- szótagolás érzékeltetése- A Álló- fekvő vonal- Fl 28. Szótagolás- Fl 29. 1-2 szótagú szavak szétválogatása- Fl 30. |
Szerda | Feladatlap (itt letölthető)-
Fm (A feladatok igaz nem magyarul vannak, de kikövetkeztethetőek, forrás: ismeretlen) |
Csütörtök | Könyvtár, játszótér |
Péntek | Betűnyomda készítése, szóalkotás |
Betűnyomda készítésének menete:
Hozzávalók: üdítős kupakok
- dekorgumi
- Technokol
- olló
A szabad kézzel megrajzolt és kivágott betűket tükrözve ragasszuk fel a kupakokra!
Új tanév, megújulás, új ötletek.
Egy új sorozatot kezdünk el. Nyomkeresés indul. Bibliai állatokkal ismerkedünk 1-1 történeten keresztül. Irányadóként Miklya- Damó: Állatnyomok a Bibliában c. könyvét használom fel. (Képek mellett egy rövid történet található.)
Az állatnevek kezdőbetűivel ismerkedünk, barátkozunk. Úgy döntöttem, hogy nem követünk semmilyen tematikus olvasókönyvet.
Nyomkereső
Miklya
Zsolt és Damó István: Állatnyomok a Bibliában 1.
|
Cím
|
Feladatok
|
Betű
|
Feladatok
|
Ének, vers
|
Juh | Kavicsjuhok festése- FM Báránykereső bújócska- NM Számlálás 1- 10-ig- Szám |
j | „Báránybőrbe” bújt betűk megkeresése | Jézus mondja: „Én vagyok a jó pásztor, a jó pásztor
életét adja a juhokért.” János 10, 11. |
fecske | Gyurmából (Sárból?) fecskefészek, tojás/fiókák
készítése (Zizi) kukacok gyűjtése 2 pálca közé fogva- FM |
f | Kavicsokból a f betű megformázása | Pillangó, ha lehetnék c. ének |
mormota | Színező- betűk segítségével- VMK, FM | m | Magvakból kirakni a betű formáját
(Mormota elesége) |
u.a. |
öszvér | Teherhordás: babzsák egyensúlyozása, háton, vállon...-NM Ujjra húzható öszvérfej készítése (Kézfej segítségével öszvér megjelenítése) |
ö | Toporgó: dobbants, ha hallod a szó elején az ö hangot | u.a. |
ökör | Ököreleség: szénából,szalmából képek kirakása- FM Ökörhajtás (talicska) |
ö | Fonalból és korongokból betűk megformázása | u.a. |
strucc | Kirakó- V, FM Strucc futóverseny, ki a gyorsabb?-NM (kartonból szárnyak kivágása és karra erősítése) |
s | Zseníliadrótból meghajtogatni Mit tudsz belőle rajzolni? |
u.a. |
róka | Osztozkodik a róka c. mese képkockáit sorba tenni- Szer, B | r | Ujjlenyomatokból r betű festése | u.a. |
disznó | Döfködő- ping- pong labda átgurítása a másik térfelére
orral, állal-NM Mozaik- színes papírkockákból disznófej kiragasztása-FM |
d | A helyes betűalakokat megkeresni, kiválogatni | u.a. |
kakas | Ismerkedés a kakas családjával (tyúk, csibe)- B Tojáshéjból és vattából kiscsibe készítése- FM |
k | Fogvájóból kirakni | Pál, Kata, Péter... c. dal |
ismétlés | Melyik állatra gondolok?- találós kérdések- B Állat-betű memória-V |
Nyomkereső
3.
Nyomozó-
nyomlesők, mesélő
Miklya
Zsolt és Damó István: Állatnyomok a Bibliában 3.
Ötperces
mesék: A bajkeverő béka és más történetek (Szalay könyvek)
Cím
|
Feladatok
|
Betű
|
Feladatok
|
Ének, vers
|
Holló | A beszélő holló- verstanulás- A, eml. A hattyú és a holló c. mese- B Gyurmába nyomatok készítése pl.: tyúklábnyom, cicatalp, ujjbegy, tárgyak- pl.gomb- FM |
h (új) | Gyurmába ujjbeggyel formázott betű |
Szamár | Tenyér- és talplenyomattal szamár festése-FM A vadszamár és a házi szamár c. mese- B |
sz | Kiszínezni a sz hanggal kezdődő képeket-A |
Krokodil | Tojástartóból krokodil készítése- FM Krokodilos gabonapelyhek számlálása, több-kevesebb- Szám. |
k | Melyik szó elején hallod a k hangot?-A (képválogató) |
Oroszlán | Oroszlánfej készítése papírtányérból- FM A szavannán elefántokkal él együtt- elefántformájú kekszek sütése Az oroszlán és a kisegér c. mese |
o | O formájú sütemények szaggatása |
Kutya | Kutyaszimat (illatfelismerés- pl. fahéj, citrom, kamilla,...) Nyaldosó- ízfelismerés Egyszer volt Budán kutyavásár c. mesevideó-V |
k | „Te legyél a k betű!”- a betűformát egész testtel megjeleníteni (karok- lábak felhasználásával) |
Szarvas | Fülelő: hang követése nyomán sz betűs szavak képeinek
megkeresése-A Kirakó készítése (színezés, vágás)-FM A hiú szarvas c. mese |
sz | Helyes betűalakok kiválogatása |
Kecske | Kecsketejből pudingfőzés-FM :) Nyommemória: kirakott kártyapárokat (nyom-állat) megfigyelés után emlékezetből párosítani-V |
k | Szövegben k betűk keresése |
Veréb | Madárcsemege nyaklánc készítése (gabonapehely felfűzése
fonalra)-FM Kukoricamagból a madár körvonalának kiragasztása- FM |
v (új) | Gabonapehelyből kirakni |
Gólya | Nyomkövető: földre helyezett nyomokon féllábon végig
ugrálni a célpontig (feladatlap- labirintus) -NM Békafogó-NM |
g |
ismétlés |
Jézussal 1 hajóban
Felhasznált irodalom:
Gaál Éva: Irigy-sziget és Öröm-sziget
Gaál Éva: Árva-sziget és Hűség-sziget
A foglalkozások elején elolvassuk a soron következő történetet.
(1-1 foglalkozás ötletsora 2 napra is szétosztható)
Óra száma Lecke címe Feladatok
Hajóépítés kartonokból | ||
1. | Sekély vizeken | Evezési gyakorlatok (ritmus, egymásra figyelés)-NM Cápales (információk a cápáról)- B |
2. | Irigység-sziget | „Sárga dolgok” keresése (répa, sárgaborsó, sárgadinnye, kukorica, őszi levél, banán, alma, citrom, narancs) (narancs- és citromsárga differenciálása)- színező-FM, V - saláta készítése a felsorolt dolgok valamelyikéből (akár puliszka főzése) - ismerkedés a számokkal (számjegy) |
3. | Öröm-sziget | Színkavalkád: sokféle színű festék futtatása egy nedves lapon-FM - virágszirmok befestése (rózsa, dália, pipacs, nárcisz, tavirózsa, százszorszép)-FM - virágültetés: közben megbeszélni, hogy mi kell egy növénynek a növekedéshez |
4. | Heten a hetedik napon (2. könyv) | Mágneses halakkal pecázás- VMK Polipkarok: kézzel-lábbal babzsákfogó (egyszerre 4 végtaggal is, lábbal babzsákpakolás,...) |
5. | Árva-sziget | Keskeny labirintusban manőverezni, lábbal labdát vezetni megadott útvonalon -füge: fügefa megtekintése fügelekvár vagy más ügyeskedés a szárított fügével |
6. | Hűség-sziget | Betűmásolás (pl. sütőpapírra)-FM - párosító: melyik kutya mit csinál? (komondor, terrier, bokszer, puli, kopó, újfundlandi, bernáthegyi, uszkár, bulldog-B - zászlókészítés-FM |
Felhasznált irodalom:
Gaál Éva: Óra-sziget
Gaál Éva: Mohó-sziget és
Türelem-sziget
A foglalkozások elején elolvassuk a
soron következő történetet.
(1-1 foglalkozás ötletsora akár 2
napra is szétosztható)
Óra száma Lecke címe Feladatok
1. | Vihar egy matrózsapka miatt | Tengeri Herkentyű: halpikkelyek ragasztása színes
papírból-FM pom-pom készítése fonalból-FM |
2. | Valódi viharban | Gyurmából mentőövek készítése (körök)-FM, Forma Fújdogáló: tollpihe átfújása a másik térfelére- FM dobálózó: célbadobás-NM A vihar lecsendesítésének a története-B ének: Vihar tombol, zúg a szél...-B |
3. | Hajótörött | Tutajépítés ágakból és kötelekből (vízre bocsátás)-FM Káposztázó: káposztaszeletelése frankfurti leveshez vagy salátához-FM |
4. | Az Óra-sziget | Órakészítés, ismerkedés az órával-Mat. Bori és az óra c. rajzfilm Melyik hanggal kezdődik a szó? Betűvel is azonosítani (kenguru, egér, tobzoska, maki, puma, tigris, cickány, lajhár, oroszlán, elefánt, macska, párduc, vaddisznó, bárány)-A Csokis sütemény sütése-FM |
5. | Ellenszélben (2. könyv) | Papírsárkány készítése- reptetése- ismerkedés a szél munkájával-FM, NM |
6. | A Mohó-sziget | Bonbon készítése ajándékozás céljából- kis díszdobozok
körbevágása-FM virslifőzés, mustárral, kenyérrel ismerkedés a házi sertés családjával táplálkozásával-B (makk-gyűjtése) |
7. | Játékország | Játék készítése (nagy hal gyöngyfogóval)-FM Társasjátékozás- Szoc. |
8. | A kivetettek | Ének: Jézusról szól énekem-B Bárány és kecske szaggatott körvonalait átrajzolni-FM Képválogató:? Melyik szó kezdődik b vagy k hanggal?-A |
9. | Türelem-sziget | Számlálás, több-kevesebb-Mat. Dominóval gyakorlás Bárka memória (türelem gyakorlása a játék közben)- Szoc., V |
Felhasznált irodalom:
Gaál Éva: Kevély-sziget és
Alázat-sziget
A foglalkozások elején elolvassuk a
soron következő történetet.
(1-1 foglalkozás ötletsora akár 2
napra is szétosztható)
Óra száma Lecke
címe Feladatok betű és vonal
1. | Rejtélyes ellenség | Gyurmából cápa megformálása-FM | Cápa betűit lencsével kirakni |
2. | Szőr Mancs és 8 vitorla 1. (11.o-ig) | Keresd a különbséget! (2 medverajz összehasonlítása)-V |
A hallottak szerint tedd ki a betűket/szótagokat! |
3. | Szőr Mancs és 8 vitorla 2. (12-14.o.) | Vonalvezetés (tengerből kell kimenteni Szőr Mancsot)-VMK | Jószolgálat betűit kiszínezni |
4. | Hős bárkánk | Jobbra-balra úszó hajók színezése, majd karjelzésekkel kísérve elolvasni az irányokat TO | Átmásolni a szavakat (bárka névötletek), majd a meghatározott betűket különböző színnel megkeresni |
5. | Kevély-sziget 1 (19-20.o.) |
Ügyességi verseny (toronyépítés kockából, memóriajáték, birkózás, állatnevek felsorolása) | Kezdőbetűk párosítása állatképekkel (hörcsög, vakond, macska, egér, béka, majom, menyét) |
6. | Kevély-sziget 2. (22-24.o.) |
Koronakészítés (ráírjuk Jézus nevét)-FM | Betűpárosító (különböző méretű betűpárok keresése) |
7. | Kevély-sziget 3.
(25-27.o.) |
Papírcsákó hajtogatása-díszítése | Cikk-cakk átrajzolása-vonalkövetés (cickányok elvezetése a hajóra) |
8. | Alázat-sziget | Gyümölcssaláta-FM Reggelire mézes kenyér kenése |
Gyümölcsök körvonalait kiegészíteni-V |
9. | Megszelídített szigetlakók 1. (33-35.o.) |
Tornaóra (fél/páros lábon ugrálás, szék megérintése nélkül átkúszni a szék alatt, bukfencezés, hintázás)-NM | Verses ujjtorna megtanulása (Gyülekeznek a felhők...) |
10. | Megszelídített szigetlakók 2. | Medvesuli (ismerkedés a medvefajokkal) Daltanulás Szívünk zengje már... Mosás-vasalás ismertető |
Falfestés:)
|
Értékes vagy!
Felhasznált irodalom:
Max Lucado: Értékes vagy
A foglalkozások elején elolvassuk a
soron következő történetet.
(1-1 foglalkozás ötletsora akár 2
napra is szétosztható)
Óra
száma Lecke címe Feladatok
1. | Bemutatkoznak a foltmanók 7.o. |
Ellentétek párosítása-B Levegőn száradó gyurmából foltmanó készítése-FM |
2. | Matricázás 9., 11.o. |
Jó és rossz magatartást ábrázoló képeken
csillaggal-szürke pontokkal jelölni a helyes és helytelen
viselkedéseket-L Kinek mi az erőssége?- bemutatni valamit, amiben a gyermek ügyes (pl. rajzolás, bukfenc,...)-L |
3. | Ismerkedés Pancsinellóval 13., 15.o. |
Körök és csillagok körberajzolása, kivágása Korongokból képek kirakása-FM |
4. | Lúcia 17., 19.o. |
Földre tett körökön szökdelni fél- vagy páros lábon-NM Kör alakú sütemények kiszaggatása, sütése-FM |
5. | Éli meglátogatása 21., 23.o. |
Ember teremtésének története és a 139. Zsoltár
megbeszélése-L Beszélgetés a babavárásról, születésről, fényképek nézegetése-L |
6. | „Értékes vagy!” 25., 27.o. |
Külső-belső tulajdonságok bemutatása Találd ki, kire gondolok?-B Rajzkészítés találós kérdések alapján-A |
7. | Foltvesztés 29., 31.o. |
Jézus megáldja a gyermekeket c. történet megbeszélése,
Jézus kereszthalálának lényegét megemlíteni-L Matricák ragasztása a megnevezett testrészekre (felnőtt mondja)- TS Matricák levétele a testrészek meghatározásával (gyermek mondja) |
Különleges ajándék
Felhasznált irodalom:
A foglalkozások elején elolvassuk a soron következő történetet.
Óra
száma Lecke címe Feladatok
1. | Ajándék 7., 9. o. | Apró meglepetés megkeresése, amely a gyermekek számára készült-V Ajándékkészítés apának, majd Festés: díszcsomagoló készítése, amelybe a meglepetés kerül-FM |
2. | További meglepetések 11., 13.o. | Dalfelismerés, éneklés gitárral-A Varrás: előre kilyukasztott kartonlap kivarrása-FM 12.o. megtekintése után emlékezetből elmondani a látottakat-V emlékezet |
3. | A törött kerék 15., 17.o. | Lovas színező-FM Kerek vagy nem kerek? (körök megkeresése a különböző formák között)-Forma |
4. | Jótékonykodás 19., 21.o. | Főzőcske verseny (adott alapanyagokból kutyulni-kavarni valami különlegeset:) |
5. | A jó tanács 23., 25.o. | Segítségnyújtás: bekötött szemű társ vezetése megadott célpont felé-A Labirintusos feladatok -TO Társasjáték iránygyakorlattal (elektronikus) |
6. | Célba érés 27., 29., 31.o. | Kirakó (28.o.)-V Hiányos kép kiegészítése-V Foglalkozásokhoz kapcsolódó társasjáték (személy-eszköz párosító)-Szoc., B |
Zöld orr
Felhasznált irodalom:
Max Lucado: Zöld orr
A foglalkozások elején elolvassuk a soron következő történetet.
Óra
száma Lecke címe Feladatok
1. | Miért éppen zöld orr? 5.o, 7.o. | Két kép közötti különbségek megkeresése-V Utánozd a mozdulataim!-NM |
2. | Fess Feri bemutatkozik 9.o., 11.o. | Ki a legnagyobb Alkotó?-Isten teremtői munkája-L Légy te is feltaláló!-gyurmából egyedi alkotás készítése-FM |
3. | Te miért nem teszed? 13.o., 15.o. | Minden bezöldült: a képen mindazokat a dolgokat kell kiszínezni, amelyek a valóságban is zöldek-FM Mondj zöld zöldségeket/állatokat!-B Válaszolj! Te miért nem …?-L, B |
4. | A zöld a fess 17.o., 19.o. | Csomagoló papírra rajzolni a test körvonalát, majd jelölni a testrészeket-zöld orr festése-TS |
5. | Én sem maradhatok ki 21.o., 23.o. | p i r o s betűivel szó-kép párosító-A, betűism. p i r o s betűit pirossal kifesteni-FM |
6. | Divatoló színváltók 25.o., 27.o. | Csomagolóra rajzolt tavaszi virágok, zöldségek, gyümölcsökujjfestékkel való kifestése-FM, B, Szín |
7. | Vissza az eredetihez 29.o., 31.o. | Helyes vagy helytelen?-szabályválogató-B Otthonra érvényes szabályok megbeszélése, emlékeztetők kiragasztása |
Te miért nem...
veszed el a másét?
engedetlenkedsz?
rúgod meg a másikat?
jársz óvodába?
lettél lány/fiú?
főzöl egyedül?
vágod le a hajad/növeszted meg a hajad? ...
P i r o s betűivel szavak:
p-pulyka, páva, pötty, pad,
i- ing, ital, ibolya, itató,
r- róka, rák, radír, rugó
o- olló,
s- sapka, sál, sajt, seprű,só
Színek- növények
Tavasz virágai: ibolya, hóvirág, nárcisz, tulipán, jácint, epergyöngyike, pitypang
Tavaszi zöldségek: újhagyma, saláta, retek
Tavaszi gyümölcsök: eper, cseresznye
Helyes vagy helytelen?
Bátran mondhatsz csúnya szavakat, ha mérges vagy.
Ne kiabálj, inkább nyugodtan mondd el, ha valami nem tetszik!
Kérd el, ha valami kell, ami a másiké!
Eldobhatod a szemetet!
A játékokat minden játék végén el kell pakolni!
Üss vissza, ha bántanak!
Csúfolódhatsz.
Vigyázz a könyveidre, el ne szakadjanak!
Segíts a szüleidnek, ha megkérnek rá!
Játssz a kistestvéreddel!
Nem kell megbecsülni a biciklidet, úgy is kapsz másikat!
Otthoni szabályok megbeszélésének területei:
cipő, kabát
veszekedés,
házi munkák
ruhák
reggeli ágybevetés
terítés
rendrakás
A könyv nagyon szépen kiábrázolja az árral való úszást, majmolást, a divatirányzatok erős kényszerítő erejét. Nem szeretünk kilógni a sorból, ezért mi is fejet hajtunk. Van-e bátorságunk megállni, és az Isten adta irányokat követni? Mások véleménye számít, vagy az Úr szava?
Kedves Nagnus! Most érkeztem Hozzád és köszönöm, hogy VAGY. Nagyon sok ötletet, Szakmailag alátámasztott !!! ötletet és tanácsot kaptam Tőled. Kívánok sok boldogságot és kitartást, hogy még sokat tanulhassunk Tőled. Szeretettel:Ági
VálaszTörlésKedveslány!
VálaszTörlésÖrülök, hogy hasznát veszed egyszerű irományomnak, Isten áldjon meg!
Kedves Nagnus!
VálaszTörlésEloszor is gratulalok a munkadhoz es a blogodhoz, tele van kincsekkel:)!
Az origo kereso oldalarol bukkantam ra az oldaladra, nekem a Vilagunk hangjai hanganyagra lenne szuksegem. Nem tudom neked milyen formaban van meg, januar 12.-en nagy szuksegem lenne ra, mert egy ovodai foglalkozast fogok tartani itt Angliaban, Cambridge varosaban. Fel tudnad-e tenni az anyagot ide a netre, hogy letoltsem esetleg? A tel hangjaira lenne szuksegem, de orommel letoltenem az osszes reszet.
Varom valaszod, nezni fogom az oldaladat, addig is sok udvozlettel es tisztelettel,
Joli
Kedves Joli!
VálaszTörlésMegpróbálok segíteni, kérlek, küldd el privátban az e-mail címedet, hogy a részleteket megbeszélhessük! Az én címem: nagnus@freemail.hu. Most a szülőknél telelünk, most nincs kéznél az anyag. Isten áldjon!